У 2012 році ІЕД вперше презентував розрахунки держпідтримки в Україні: в 2007-2011 роках він становив близько 4-6% від ВВП.

Декілька років по тому, в 2015 році, проект ЄС "Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС" підрахував, що обсяги держдопомоги в Україні в 2011-2013 роках зросли до 7-8% ВВП.

Донедавна, це дослідження вважалося найактуальнішим і тому цими даними державні органи користуються і зараз. В своїй останній колонці на Економічній правді голова Антимонопольний комітет України Yuriy Terentyev відштовхується від обсягів держпідтримки в 7% ВВП.

Насправді з 2013 року, обсяги та «асортимент» допомоги значно скоротилися. Зокрема, було скасовано спеціальну систему сплати ПДВ для сільськогосподарських підприємств, припинено субсидування Нафтогазу та різко зменшено підтримку вугільної галузі.

За розрахунками експерта ІЕД Віталія Кравчука, які ми нещодавно презентували, обсяги держпідтримки в Україні зараз становлять від 1% до 3% ВВП, залежно від підходу до визначення держпітримки.

При цьому, за основним розрахунком видатки на держпідтримку становлять близько 1% від ВВП (без врахування видатків на транспорт та дорожню інфраструктуру), що насправді є співрозмірним з країнами ЄС.

Витрати на держпідтримку ми розрахували, об'єднавши:
а) Заплановані на 2019 рік витрати загального фонду зведеного бюджету на економічну діяльність, за винятком витрат на транспорт та дороги, а також 
б) Втрати бюджету від податкових пільг, за виключенням пільг на ПДВ.

Більш широке трактування держпідтримки може збільшити показник до 2-3% від ВВП.

Нагадаємо, що ці обрахунки велися в рамках проекту «Чи потрібен Україні протекціонізм? Можливості та обмеження ПВЗВТ з ЄС», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння ЄС та МФ "Відродження" в рамках грантового компонента проекту Громадська синергія. Завдяки цьому проекту ІЕД вперше за останні 5 років обчислив дані обсягів держпідтримки в Україні.