Відтепер усі вантажні перевезення можна, на вибір, супроводжувати документами в електронному або паперовому вигляді.

Наказ, яким внесли зміни до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, набув чинності 12 липня 2019 року.

“Завдяки ініціативі ринку та Офісу ефективного регулювання Міністерство почало рухатися в бік того, щоби внести зміни до Наказу №363 і дозволити використовувати електронні товарно-транспортні накладні. Це лише перший крок. Ми маємо на меті повністю оцифрувати процес і перевести всі товарно-транспортні накладні в електронний формат. Ми вбачаємо, що Міністерство створить реєстр за моделлю ProZorro, за моделлю єдиного компоненту і надасть учасникам ринку можливість генерувати ці електронні товарно-транспортні накладні”, – розповів Сафаров Фарід Каміл огли, генеральний директор Директорату цифрової інфраструктури на транспорті Міністерства інфраструктури України.

Бізнес у напрямку впровадження е-ТТН почав працювати з Міністерством рік тому. “У цьому випадку був повний консенсус і на ринку, і Офіс теж підтримав цю ініціативу, і Міністерство також включилося. Але на роботу потрібен був час. Тож цей період – хороший результат між дуже швидкими і дуже повільними ініціативами”, – зазначив Олексій Дорогань, виконавчий директор Офісу ефективного регулювання (BRDO).

Із пропозицією перевести товарно-транспортну накладну з паперового вигляду в електронний до Спілки українських підприємців звернулася компанія Delivery. В СУП провели опитування учасників ринку, і виявилося, що це велика паперова робота, яка покладається десь на бухгалтерів, десь – на менеджерів, десь – на операційних виконавців. Тож цю пропозицію було підтримано, і бізнес спільно висловив її Міністерству інфраструктури.

“З приводу реєстру, про який говорив представник Міністерства інфраструктури – я впевнений, що ринок підтримає. Єдине, на чому хочу наголосити – щоб доступ до цього реєстру і користування був безкоштовним для учасників. І щоб не сталося, як на жаль, відбувається із багатьма реєстрами, коли ми повинні використовувати певні ключі, які треба отримати в певному місці. Краще, аби можна було користуватися будь-яким електронним цифровим підписом, отриманим будь-де. Це дуже важливо”, – прокоментував Андрій Єрашов, голова Комітету з розвитку підприємництва Спілки українських підприємців.

Компанія Delivery була однією з перших, які почали тестувати електронну ТТН – на внутрішніх процесах. А оскільки таку форму документа ще не було включено до офіційних правил перевезень, все дублювали на папері.

“Хочу пояснити, чому нам так необхідна електронна накладна, коли є паперова. Товарно-транспортна накладна – документ, який збирає як мінімум три-чотири підписи. Спершу його оформляє вантажовідправник, потім підписує перевізник, який в кінці шляху отримує підпис вантажоодержувача, і повертає ТТН тому, хто оплачує послуги. Все це довго. Іноді документ губиться, а замовники відмовляються оплачувати, поки не отримають оригінал – затримується оплата послуг перевізників, компанії страждають від того, що гроші вимиваються з обігу. Я свого часу пропонував піти європейським шляхом і взагалі відмовитися від ТТН. Але у нас так історично склалося, що цей документ необхідний для первинного обліку. Тому перехід на електронний варіант – це оптимальне рішення, яке буде затребуване. Так, є ще багато моментів, які треба допрацьовувати, але електронна ТТН дозволяє оперативно і документи підписувати, і реагувати на проблеми, що виникають у дорозі”, – сказав Андрій Івасів, співзасновник Delivery Group.

Е-ТТН працюватиме як звичайний електронний документ. Відправник, маючи доступ до інтернету, може завантажити його в систему, накласти кваліфікований електронний підпис (КЕП) та відправити перевізнику й отримувачу вантажу. Після того, як вантаж доставлять, і він пройде перевірку, отримувач поставить на електронну накладну свій КЕП, і документ із підписами всіх сторін миттєво з’явиться в бухгалтеріях учасників перевезення.

“Електронна товарно-транспортна накладна усуває необхідність збирати, адмініструвати та доставляти паперові ТТН. Це економія паперу. За розрахунками експертів, в Україні друкується близько 10 млн товарно-транспортних накладних на місяць. Ми не сподіваємося, що через місяць всі паперові ТТН стануть електронними. Але якщо до кінця року половина цих документів перейде в цифровий формат, ми заощадимо велику кількість паперу. Але справжня вигода для підприємств – в економії часу, яка призводить до ефективного управління обіговими коштами. І ми впевнені: це підвищить конкурентоздатність української логістики серед країн, які вже використовують е-ТТН”, – зазначила Оксана Ферчук, керівник сервісу обміну електронними документами “Вчасно”.

Україна рухається в бік цифровізації. Це приводить до якісних змін, бо послуги надаються набагато швидше, і ми відходимо від паперової ери. Використання електронної ТТН в логістиці – реальність, до якої Україна раніше чи пізніше прийде.